Sayın (…) Reklam Ajans’ı Sahibi (…) Bey / Hanım için Açık Mektup

Merhabalar

Sayın  (…)  Reklam Ajans‘ı Sahibi  (…)  Bey / Hanım

Videoda ki yaratıcı iş fikrini;
Bizim Pastahanelerimize de uyarlasak mı? Kurumsal Firmalara koku danışmanlığı yapan profesyonel koku üreticileri ve kimyacılar Ar&Ge çalışması yaparak çörek ve taze ekmek kokusu üretebilir, hatta biraz çabalasalar çay kokusu bile icat edebilirler. Dolar kokusu şeklinde parfüm yapıldığını biryerler de okumuştum.

Ya da aynısını Kahve dünyası,Starbucks, Güllüoğlu vb. firmalara pazarlama kampanyası olarak götürelim mi? Koku yayan aletleri zaten deneyimli elemenlarınız sizin için seve seve halleder ya da yapabilecek kişiyi koordine edebilir. İETT ‘den büyük ihtimalle onay gelir yetkililere bu videoyu seyrettirsek ve Kore’liler kadar inovatif olamayacakmısınız desek ikna olabilirler. Diyelim ki olmadılar bizde alışveriş merkezlerinin stratejik noktalarını biraz sezgi, biraz da deneme, yanılma yoluyla tesbit ettikten sonra “Koku sistemiyle, Sesli reklamı” aynı anda gerçekleştiren aletleri yerleştirebiliriz.

Starbucks, Kahve Dünyası, Mado vb. Cafe tarzı işletmelerin Halkla İlişkiler, Pazarlama ve İş Geliştirme departmanlarına teklifte bulunulabilir. O videoda ki Çörek tarzı ürünler satan bir işletmeydi. Komşular sağolsun eve dönerken otobüste taze kavrulmuş kahve kokusu aldığım zaman çok hoşuma gidiyor. Büyük ihtimalle halkın çoğunluğunun hoşuna gidecek bir uygulama olur.

Tüm Türkiye bunu yapan Reklam Ajans‘ını konuşacaktır. Haberlere bile çıkacaktır bu uygulama.

O aletin patentini aldıklarını hiç zannetmiyorum. Öyle olsa bile biz üzerinde değişiklikler yapıp kendi patentimizi bile alabiliriz.Koku yayan aletin Patentini aldırabilecek İnovatif Ürün Geliştirme Fikirleri için mail yoluyla iletişime geçebilirsiniz; Fikirlerim mekanik ve yazılımsal alanla ilgilidir.
(KOSGEP ve TÜBİTAK Ar&Ge desteklerinden bu aleti ve koku kimyasalını geliştirirken yararlanabiliriz.)
En derin sevgi ve saygılarımla.

Katkılarından ötürü Sayın Elif Duru Gönen ve Cemile Tarhan Hanım‘a en içten teşekkürlerimi sunuyorum.

Markamı Kokusundan Tanırım
hollandKoku alma duyusu, çevremiz, zamanı algılayışımız, anımsayışımız ve duygularımız üzerinde en önemli etkenlerden biridir. Diğer duyularımız gibi koku alma duyusu da anlamamıza, yorumlamamıza, anlamlandırmamıza yardımcı olur.

Mutlaka hepimizin başına gelmiştir. Küçük bir şişeden yayılan kokuya yüklenilen anlamlar ve bu anlam doğrultusunda, ortaya çıkan anılar demeti, götürdüğü bambaşka zaman dilimleri.

Önemli araştırmalar imza atan Danimarkalı Pazarlama Gurusu Martin Lindstrom, “Duyular ve Marka” (Çev: Ümit Şensoy, Optimist Yayınları, 2007) adlı kitabın “Markalandırmada İki Boyuttan İlerisine Yönelmek” başlıklı bölümde, pazarlama bileşenlerini yöneten profesyonellerin görme ve duyma dışındaki duyulara hitap etme konusundaki zayıflıklarından bahsediyor.

“Pazarlama ile diğer duyuları harmanlayamaya pek de sıcak bakmadıklarının altını çiziyor: “Pazarlamacıların dünyası büyük ölçüde iki boyutludur, beş duyunun tümüne birden hitap ettikleri daha geniş bir evrene arada bir tesadüfen gitmeleri dışında. Giderek artan sayıda tüketici tam bir duyusal yaklaşım benimseme yönünde çok boyutlu bir istek gösteriyor.”

Martin Lindstrom’un iddiası şu şekilde. İletişim faaliyeti beş duyuya da hitap etmiyorsa, tam ve mükemmel değildir. Bu nedenle, mesaj alıcıyı, tüketiciyi, müşteriyi sadece göz ve kulak olarak gören iletişimcilerin stratejileri haliyle biraz eksik kalıyor. Çünkü hedeflenen algı veya beklenilen fayda sadece göz ve kulak ile elde edilemiyor çoğu kez. Ortalama olarak bir insan yaklaşık 10 bin kokuyu hafızasında taşıyabildiğine göre, akılda kalıcılığı artırmak için bilinçaltı seviyesine inmek ve beynin daha fazla kodlama yapmasını sağlamak gerekiyor, bunun için de beynin daha fazla duyu ile beslenmesine ihtiyaç var.

Bu durumun farkına varan bazı Türk markalar, kolları sıvamış durumda. Müşterilerinin hoşuna gidecek, markaları ile özdeşleştirecek “kurumsal koku” arayışlarını çoktan başlatmışlar. Telekom şirketleri başta tekstil firmaları ve beş yıldızlı oteller beş duyuya da hitap edebilecek bir bütünlük yakalama peşinde. Beyinle olan irtibatı sebebiyle, güzel bir kokunun kaygı ve öfkeyi azaltıcı etkisi artık biliniyor. Bunu Metro duraklarına veya Banka Şubelerine uyguladığınızı bir düşünsenize? Sıra gelmediği için beklemekten sıkılmış, öfke sınırına yaklaşmış bir müşterinin biran da duyduğu yoğun aromatik, egzotik orman kokuları…

Yurtdışında yapılan bazı araştırmalar göstermiş ki koku ile satış arasında anlamlı pozitif korelasyonlar mevcut. Amerika’da bir marketten yayılan kurabiye kokularının, satışları 2-3 misli arttırdığı görülüyor.

Kurumsal marka kokusu yaratmak, müşteri sadakatinin paha biçilmez olduğu günümüzde, marka stratejisi içinde yer alması gereken önemli bir aksiyon kalemi. Türkiye’de bu açığı fark etmiş ve ortam kokusu üretmek üzere yola çıkmış Türk şirketlerin bulunması, uzun vadede bir piyasanın oluşacağının önemli bir göstergesi kanımca.

Yazan: Özlem Gürses, OSB Danışmanlık ve İş Geliştirme Proje Koordinatörü

One thought on “Sayın (…) Reklam Ajans’ı Sahibi (…) Bey / Hanım için Açık Mektup

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s